Tärkeintä on pitää itsestään huolta, kulkee sitten trendien mukana tai ei

Kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin voidaan katsoa koostuvan pääasiallisesti levosta, liikunnasta, ravinnosta ja henkisestä, sinun omasta energiastasi.

Kuva L.Karlin Creative

Asiantuntijat ovat ennustaneet, että tänä vuonna nousevat hyvinvointitrendit ovat aiempaa riisutumpia ja lempeämpiä sekä ne kannustavat entistä enemmän mielen ja kehon huomioimiseen. Vuoden alussa ilmestyneessä Sport lehdessä julkaistiin asiantuntijoiden arvio siitä, millaiset trendit hyvinvointirintamalla ovat nousussa.

Finterveys-tutkimuksesta on selvinnyt, että joka neljäs yli 30-vuotiaasta suomalaisesta kokee nukkuvansa liian vähän. Univajeesta on tullut maailmanlaajuinen ongelma ja nyt unen ympärille on alkanut rakentua jo business. Tarjolla on muun muassa ohjattua nukkumista ja jopa unilomia. Riittävän unen saamisen osalta voimme tehdä itsekin työtä, vaikka monet taitavat mieluummin etsiä syitä muualta huonosti nukkumiseen, kuin omista elämäntavoistaan. Sport-lehden artikkelissa unilääkäri Henri Tuomilehto sanoo, että uni pitää rutiineista. Olisikin hyvä pitää huolta säännöllisistä nukkuumaanmenoajoista, ruokailuista, liikkumisesta sekä rentoutumisesta.

Levon ja unen lisäksi yksi tärkeimmistä vuoden 2020 hyvinvointitrendeistä on treenaaminen kehoa kuunnellen. Harjoituksista jätetään pois suoritusta mittaava laitteisto ja jos on jo ehtinyt unohtua miten kehoa kuunnellaan ja sen toiveen mukaan liikutaan, niin opetellaan siihen uudestaan. Muita nousevia trendejä ovat yksin treenaaminen ja kotiharjoittelu. Aikuisväestön liikuntaa selvittänyt tutkimus paljasti, että suomalaisista noin 66 prosenttia liikkuu yksin.  Liikuntalajien kärkeen Sport-lehden mukaan onkin nousseet kävely, saliharjoittelu ja pyöräily. Kotona harjoittelu taas saattaa monille olla helppo aloitus, jos liikkumisessa vaikeinta on juuri lähteminen tai sopivien liikuntapaikkojen ja -aikojen löytäminen. Teknologia mahdollistaa jo todella monenlaisen kotiharjoittelun ja kotiharjoitteluun kannustaa varmasti osaltaan myös muuttunut työympäristö kuten etätyö, pitkät työpäivät ja matkustyö. Lue lisää hyvinvointitrendeistä Sport-lehti 01/2020 ja Helsingin Sanomien artikkelista.

Jooga on yksi niistä lajeista, josta on mahdollista löytää monella tapaa edellä mainittuja tutkimusten mukaan nousussa olevia hyvinvointitrendejä. Joogaa harjoittamalla on mahdollisuus tutustua niin omaan kehoon kuin mieleenkin ja kuunnella mielen ja kehon toiveita sekä toimia ja liikkua juuri sen mukaan. Läsnäolemisen tärkeää taitoa ja tässä hetkessä olemista on mahdollista myös harjoittaa joogan avulla. Joogaharjoituksista löydät niin dynaamisempaa kuin levollisempaa liikettä sekä mielenrauhaa. Itse koen, että oma joogaharjoitukseni kehittyy erityisesti sillä, että tutustun erilaisiin tunteihin sekä eri opettajien tunteihin ja löydän näin ne harjoitukseen liittyvät asiat, jotka minulle tuntuvat parhaimmilta ja omaa kehoani sekä mieltäni palvelevilta. Kannustan kokeilemaan avoimin mielin eri joogatyylejä ja käymään eri opettajien tunneilla. Joogaharjoitus on aina kunkin oma harjoitus, tekee sitä sitten ryhmässä tai yksin. Jos et ole vielä tutustunut joogaan ja/tai kotiharjoittelu on sinulle sopivaa, niin tutustu ihmeessä Joogaa Ihan Kaikille YouTube kanavan kautta harjoituksiin.

Kuljet sitten trendien mukana tai et, niin nukkumisesta ja riittävästä levosta, palautumisesta on syytä pitää huolta, kuten myös sinulle sopivasta ravinnosta ja liikunnasta. On tärkeää myös huomata, että päivät ovat erilaisia ja kehon on hyvä saada vastapainoa myös sille tekemiselle, josta päivä muuten kostuu. Välillä voi vain olla, toisena päivänä keho taas tarvitsee aktiviisemman harjoituksen.

Iloa päivääsi,
Kirsi

2 Replies to “Tärkeintä on pitää itsestään huolta, kulkee sitten trendien mukana tai ei”

    1. Kiitos Tia ❤️ Tosi ihanaa, että kommentoit, merkitsee minulle tosi paljon! Olet huippuope ja ihana tyyppi 🙏

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *