Joogaa ihan kaikille

Kyllä vaan! Jooga on harjoituksena kokonaisvaltainen mielen ja kehon harjoitus, jossa yhdistämällä hengitys ja liike, saadaan aikaan monipuolinen juuri sinua ja tarpeitasi palveleva harjoitus. Joogan avulla on mahdollisuus kehittää erityisesti mielen rauhoittumista sekä tietysti myös kehon liikkuvuutta, voimaa ja tasapainoa. Edellä mainitut avut ovatkin todella tärkeitä elämässä, teetpä ja harrastat sitten ihan minkälaista liikuntaa tahansa.

Joogaa ihan kaikille -tunnit sopivat joogasta kiinnostuneille, ilman joogataustaa oleville ja jo joogaan tutustuneille. Yhdessä, omaa kehoa kuuntelemalla, teemme tunnista juuri sinulle sopivan. Tule mukaan!

Kuva: Laura Karlin/L. Karlin Creative

Niin dynaamisempaa kuin levollisempaakin liikettä ja mielenrauhaa

Päivät ovat erilaisia ja niin on kehon toiveetkin. Tärkeintä on, että kuuntelet aina omaa mieltä ja kehoa ja valitset sen mukaan minkälainen harjoitus minäkin päivänä on sinulle sopiva. Jooga ihan kaikille -harjoituksista löydät niin dynaamista voimaa ja liikkuvuutta sisältävää joogaa, kuin lempeämpää tasapainoa ja liikkuvuutta sisältäviä harjoituksia.

Elämässä on myös yiniä ja yangia. Yin ja Yang -teoria on syntynyt vanhojen kiinalaisten filosofien parissa ja teoria määrittelee, kuinka eri puolet liittyvät ja vaikuttavat toisiinsa. Kun asialla on etupuoli, on sillä myös takapuoli, kuten yö ja päivä sekä kylmä ja kuuma. Yinjooga on joogamuoto, jossa keskitytään viemään pois kehon ja mielen kireyksiä pitkäkestoisilla asennoilla. Perinteinen, Yangjooga puolestaan on dynaamista, enemmän lihaksiin pohjautuvaa joogaa. Molemmille näille harjoituksille on paikkansa, kuten yölle ja päivälle. Mitä kehomme milloinkin toivoo, sitä tulee kuunnella ja toteuttaa. Joogaa ihan kaikille -yinharjoituksissa tehdään rauhallisia ja pitkäkestoisia sidekudoksia venyttäviä jooga-asanoita tarkkaillen omaa kehoa ja mieltä. Harjoituksiin otetaan mukaan kiinalaisen lääketieteen energiaoppeja sekä akupisteiden painantaa. Yinjoogaharjoituksessa on vahvasti läsnä joogan määritelmä ”jooga on mielen liikkeiden pysäyttämistä” ja harjoituksen aikana tämän tunteen löytäminen onkin jo harjoitus sinänsä.

Joogaa ihan kaikille -harjoitusten avulla kehitetään muun muassa rangan liikkuvuutta ja vahvistetaan lihaksia, jotta oma ryhti saadaan kaikissa elämän vaiheissa pysymään hyvänä. Jokaisessa harjoituksessa keskitytään myös hengitykseen ja pyritään rentouttamaan kokonaisvaltaisesti niin keho kuin mielikin. Harjoitusten lopussa on aina loppurentoutus, joka voi sisältää myös tietoiseen läsnäoloon liittyviä harjoituksia.

Sinulle ja vauvallesi

Hyvinvoiva lantionpohjan lihaksisto voi tutkimusten mukaan osaltaan ehkäistä odotusajan ja synnytyksen jälkeisen ajan lantionseudun kipuja. Raskaushormonit löystyttävät heti raskauden alkuvaiheessa lantion lihaksia, nivelsiteitä ja lihaskalvoja. Tämän takia lantionpohjan lihaksia on hyvä harjoittaa jo raskauden aikana ja tietenkin sen jälkeenkin.

Odottavien äitien sekä vauvan ja vanhemman joogaharjoituksissa teemme helppoja liikkeitä ja asentosarjoja, jotka ovat lempeitä ja myös terapeuttisia. Liikeiden kautta opit helpommin tunnistamaan lantionpohjan lihaksiston, harjoittamaan niitä ja mikä tärkeää, myös rentouttamaan ne. Harjoituksissa keskitytään äidin keskivartalon tuen ja lantion alueen lihasten ylläpitämiseen sekä synnytyksen jälkeiseen palautumiseen ja mikä tärkeää, myös rentoumiseen sekä mielen rauhoittumiseen. Kurssilta saat mukaan myös ohjeet kotona tehtäviin harjoituksiin.

Vauvan ja vanhemman joogaharjoituksissa vauvat ovat harjoituksissa mukana aina tilanteeseen sopivalla tavalla ja harjoittelemme yhdessä muun muassa vauvalle tehtävää hierontaa.

Ole yhteydessä alkavien kurssien aikatauluista ja tarkemmasta ohjelmasta kirsi@energiaaarkeen.fi

Lapsille, nuorille ja perheille

Joogan avulla lapsia on helppo muistuttaa oman kehon arvokkuudesta ja ainutlaatuisuudesta sekä siitä, kuinka tärkeää on pitää huolta omasta kehostaan ja säilyttää oma luonnollinen hengityksensä. Tunneilla jokainen saa olla oma itsensä ja jokainen saa tehdä liikkeet, asanat, juuri omalla tavallaan.

Lasten ja nuorten joogaharjoitukset kulkevat joogasadun rinnalla. Kullakin sadulla on tärkeä teema, kuten itsetunto, luovuus tai ystävyys. Tunnin alussa käydään yhteisesti läpi harjoituksen pelisäännöt ja sen jälkeen on lyhyt leikkisä ja ohjattu hengityksen havainnointiharjoitus. Harjoitus jatkuu joogasadun avulla, jossa liikkeet, asanat, on nimetty lapsille helposti ymmärrettävillä nimillä. Sadun aikana osa liikkeistä on energiaa tuovia ja osa rauhoittavia. Harjoituksen lopussa on aina loppurentoutus ja ryhmän koosta ja lasten iästä riippuen myös lyhyt läsnäoloharjoitus.

Perhejoogassa lapset joogaavat oman aikuisen kanssa joogasadun avulla. Tässä harjoituksessa kaikki voivat olla mukana, jokainen omalla tavallaan ja omista lähtökohdistaan. Harjoitus alkaa joogasadulla ja sen jälkeen teemme yhdessä joogasatuun liittyviä tehtäviä ja pariharjoituksia. Harjoitus päättyy lyhyeen loppurentoutukseen. Perhejoogaan voi osallistua yli kaksivuotiaan lapsen kanssa myös useampi aikuinen ja vaikka sisaruksetkin.

Ole yhteydessä ja joogataan yhdessä. Alkavien kurssien aikatauluista ja tarkemmasta ohjelmasta lisätietoa kirsi@energiaaarkeen.fi

Mummuille ja vaareille

Hyvinvoidakseen keho tarvitsee liikettä ja hyvän ryhdin salaisuutena onkin aina seuraava liike. Jooga ylläpitää ja kehittää kehon liikkuvuutta, tasapainoa ja nivelten hyvinvointia. Lisäksi mummuille ja vaareille toteutettavat lempeät joogaharjoitukset kehittävät lihasvoimaa ja antavat mahdollisuuden myös mielen ja kehon rauhoittumiseen. Harjoituksia on mahdollista tehdä myös vain seisten tai istuen silloin, kun oma keho niin toivoo.

Painovoima pyrkii erityisesti iän myötä painamaan selkärankaa kasaan ja jäykistämään niveliä. Hyvä nikamien ja nivelten liikkuvuus on edellytys hyvälle ryhdille ja kudosten aineenvaihdunnalle. Hyvä ryhti on tärkeä selälle sekä koko kehon toimivuudelle ja se tuo arkeen myös virkeämmän olon. Hyvä ryhti mahdollistaa myös kehon tasapuolisen kuormittamisen. Joogaharjoittelu lisää liikkuvuutta ja vahvistaa kehoa, jolloin myös ryhti asettuu luonnollisesti hyvään asentoon.

Ole yhteydessä alkavien kurssien aikatauluista ja tarkemmasta ohjelmasta kirsi@energiaaarkeen.fi

Ryhmille

Viikkotunti työpaikalle, rentoutushetki kaveriporukalle tai mikä onkin toiveesi, toteutamme sinulle ja ryhmällesi yksilöidyn joogatunnin tai vaikkapa miniretriitin. Myös joogareissu lähelle ja kauemmaskin on mahdollista järjestää matkatoimistokumppanimme kanssa.

Ole yhteydessä kirsi@energiaaarkeen.fi ja suunnitellaan juuri sinua ja ryhmäsi tarpeita palveleva tapahtuma, yhteinen hetki.

Kuva: Laura Karlin/L. Karlin Creative

Millaista Joogaa ihan kaikille -tunneilla sitten on?

Rakastan opettamista ja tietysti haluan, että tunnilla mukana olijat nauttivat harjoituksesta ja saavat siitä mitä ovat tulleet hakemaan. Omasta mielestäni tunnit ovat rentoja ja niille on kaikentasoisten joogien helppo tulla. Jotta saisit käsitystä mitä tunneilla olleet ovat ajatelleet Joogaa ihan kaikille -tunneista, niin alla muutamia ihania, ja minulle tietysti hyvin rakkaita, palautteita.

”Olin Kirsin Joogaa ihan kaikille tunnilla ensimmäisen kerran muutama vuosi sitten. Oli tammikuu ja olin tosi väsynyt ja ihan viittä vaille, etten menisikään, mutta muistan yhä sen hyvän mielen, joka tunnista tuli. Kirsi on ihmisenä sellainen, että pelkkä hänen läsnäolonsa saa jo hyvälle tuulelle. Kirsin joogatunnit eivät ole pelkästään hyviä, vaan niillä on myös aina hauskaa, ja jokainen voi varmasti tuntea itsensä tervetulleeksi. ”
-Laura-

”Kirsillä on vaihtelevia teemoja tunneilla, joka pitää mielenkiinnon yllä ja mahdollistaa oman keskittymisen. Rauhallinen ja lempeä opetustyyli sekä kannustava ja huomionottava joogaohjaaja.” -Janne-

”Tunneille on aina mukava tulla eikä tarvitse jännittää vaikkei kaikkea osaisikaan, sillä tunneilla on niin hyvä ilmapiiri. Kirsi on ystävällinen ja tuntien jälkeen jää todella hyvä mieli.” -Maija-

”Tunnit ovat laadukkaita ja monipuolisia ja tunneilla otetaan ihan jokainen huomioon. Ohjaajana Kirsi on aina innostunut ja valmis auttamaan. Tunneista jää ihana olo ja niille haluaa aina palata uudelleen.” -Paula-

”Tunneilla aina hyvä fiilis. Ohjaus on yksityiskohtaista ja jotenkin aina koko porukka tempautuu mukaan omaan harjoitukseensa ihan täysillä. Huikea ohjaaja.” -Aino-